
RMS Olympic (RMS — Royal Mail Ship) byl první ze tří zaoceánských parníků třídy Olympic vlastněných společností White Star Line.
Jeho sesterské lodě byly Titanic a Britannic. Původně se měly všechny tři lodě jmenovat podle tří ras z řecké mytologie (Olympové, Titáni a Giganti), ale právě Gigantic/Britannic byl po potopení Titaniku raději přejmenován. Olympic byl stavěn jako první a měl na tehdejší dobu nevídané rozměry. S jeho stavbou se začalo 16. prosince 1908 a dokončen byl v květnu 1911.
Olympic nebyl při svém vyplutí pokřtěn - stejně jako všechny ostatní lodě společnosti White Star Line.
Při páté plavbě se během vyplutí ze Southamptonu (20. září 1911) srazil s křižníkem HMS Hawke. Ten byl při vzájemném míjení obou lodi přitažen obrovskou silou, kterou vyvíjely lodní šrouby Olympiku, a následným nárazem přídě zdemoloval Olympiku část zádě a poškodil jeden lodní šroub. Sám Hawke měl poškozenou příď. Oprava v loděnicích Harland and Wolff trvala přes dva měsíce a dokonce byla pozastavena stavba Titaniku, který musel Olympiku uvolnit místo v jediném suchém doku na světě, kam se takto velká loď vešla. Na opravu Olympiku byl také použit lodní šroub vyrobený původně pro Titanic. Jako viník nehody byl stanoven Olympic, a tak společnost nemohla vymáhat způsobenou škodu ani ušlý zisk.
V době první světové války Olympic přepravoval britské vojáky. Dne 12. května 1918 byl při přepravě 9000 amerických vojáků napaden v západním vjezdu do kanálu La Manche německou ponorkou U 103. Ponorka se musela vynořit, aby rychlou loď napadla na hladině, což se jí stalo osudným. Olympic ponorku napadl palbou děl a poté potopil taranem. Z posádky ponorky 10 mužů zemřelo a 35 bylo zachráněné torpédoborcem USS Davis.[1]
Sloužil až do roku 1935, kdy byl za 100 000 liber prodán do šrotu. Jedním z důvodů byla krize námořní dopravy. Jeho luxusní vybavení bylo prodáno v aukcích, trvajících od 5. do 18. listopadu 1935 v docích města Jarrow. Části jeho luxusních interiérů je možné vidět v některých restauracích a hotelech v Anglii. Hotel White Swan v Alnwicku se může pyšnit obložením ze společenské místnosti první třídy, částmi zábradlí Velkého schodiště a otáčivými dveřmi z chodby mezi společenskou místností a halou na palubě A. Obložení à la carte restaurantu bylo nainstalováno na výletní lodi Millenium v roce 2000. Mnoho vybavení (obložení a okna tělocvičny, obložení Velkého schodiště a obrazy z jeho odpočivadel, linolea, lustry, dveře ...) se nacházejí v jedné továrně na barvy společnosti Akzo Nobel ve Velké Británii, a občas se některé z nich objeví v aukcích.
Základní údaje:
Typ: zaoceánský parník
Majitel: White Star Line
Domovský přístav: Liverpool
Zahájení stavby: 16. prosince 1908
Spuštěna na vodu: 20. října 1910
Uvedena do služby: 14. června 1911
Panenská plavba: 14. června 1911
Osud: 1935 vyřazen a sešrotován
Sesterské lodě: RMS Titanic, HMHS Britannic
Technická data:
Délka lodi: 269,02 m
Šířka: 28,19 m
Výška od kýlu po nejvyšší bod: 56 m
Váha: 45 324 tun
Ponor: 10,54 m
Kapacita cestujících: 2584 osob
Pohon: 2 čtyřválcové pístové parní stroje, trojčinného expanzního typu, 1 nízkotlaká parní nereverzibilní turbína
Pohonné jednotky: 3 šrouby
Palivo: uhlí, později nafta
Rychlost: 23-24 uzlů
Výkon: 50 000 koní